tisdag 17 november 2015

Blogginlägg 7: Tid och epok

Hur syns den tid och epok författaren var verksam under?

Boken gavs ut år 1813 av Jane Austen. Den utspelar sig i 1800-talets England. Det syns på väldigt många sätt i verket under vilken tid och epok boken är skriven. Boken kan sägas höra till både den romantiska och realistiska epoken.

Till den romantiska epoken kan den sägas höra för att den handlar om många starka känslor. En av dem är kärlek. Många blir kära i varandra, som Elizabeth och mr Darcy och Elizabeths storasyster Jane och mr Bingley. Även om man fokuserar på kärleken mellan dem och hur den utvecklas är också hat en ganska central del av boken. I början hatar Elisabeth mr Darcy, men i slutet faller hon för honom. Mr Darcy och hans gamle vän mr Wickman hatar också varandra.

Boken är realistisk för att den skildrar verklighetstroget något som kunnat hända. Man skildrar också vanligt familjeliv så som det var på den tiden och äktenskap, vilket man inte gjorde före realismen. I boken beskrivs det också ganska noggrant de olika områdena var personerna rör sig. Elizabeth är också ganska förnuftig, vilket var ett av idealen under realismen.

Tiden boken utspelar sig på syns också bra av hur människorna beter sig och på sakerna de äger. Man pratar hövligt, och om en gäst kommer långt ifrån stannar denne oftast i t.o.m. veckor. Man har som nöjen att läsa, spela några spel, gå på promenader, ha middagsbjudningar och gå på bal. Det skulle man troligen inte ha i dag. Då man i boken ska förflytta sig någonstans måste man gå, ta vagnen eller rida dit. Kvinnorna hade även alltid långa kjolar, vilket inte beskrivs så mycket förutom då Elizabeth ska komma till sin syster på en lerig stig och smutsar helt ner sig.

Boken är skriven på ett språk som känns lite äldre. Som det t.ex. står det i ett citat: "Elizabeth kunde inte längre behärska sin iver att få inviga Jane i det som hade hänt". Det skulle man kanske inte längre säga på modern tid. Man kallar i replikerna personerna med högre rang eller dem man inte känner så väl av artighet "ni" även om det är frågan om bara en person. Många personer kallas bara med deras efternamn och nämns med mr, mrs och ms före efternamnet för att man ska veta skillnaden mellan personerna i samma familj.

Det syns även vilken tid boken är i från på hur kvinnornas ställning skildras i boken. De lever i skuggan av männen och kan inte göra samma saker som männen. Viktigaste uppgiften för kvinnorna är att bli gifta, för att inte bli utan hem. Kvinnorna kunde på den tiden inte t.ex ärva en gård, vilket syns i verket genom att när mr Bennet bara har döttrar överförs gården till deras släkting när mr Bennet dör.
Systrarna Bennett saknar en förmögen man. Foto: UIP
Bild från en filmatisering av Stolthet och fördom. Här kan man se hurdana kläder de ungefär hade på den tiden.
http://www.expressen.se/kultur/jane-austen-stolthet-och-fordom/

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att boken hör till romantiken eftersom den handlar om starka känslor. Jag märkte också en annan sak som gör boken typisk romantisk, nämligen naturen, som är väldigt starkt med genom hela berättelsen, Elizabeth brukar t.ex ta långa promenader ute i naturen, och också då de åker vagn beundrar Elizabeth naturen. Jag vet int om du tänkte på det, men jag tycker iallafall sist och slutligen att realismen syns starkare i boken än romantiken. Jag är av den åsikten, eftesom kärleken ändå beskrivs ganska dämpat och huvudpesonerna inte genast blir förälskade i varandra.Och inte minst eftersom man får en tydlig bild av den tidens vardag genom att läsa boken.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med nästan allt du skrev om, men också med det som Isabella kommenterade. Jag tycker nämligen att ifall jag var tvungen att kategorisera boken i realism eller romantik, så skulle jag välja att kategorisera boken i realism.

    En mening i din text jag blev lite fundersam över var när du sade att "Man har som nöjen att läsa, spela några spel, gå på promenader, ha middagsbjudningar och gå på bal. Det skulle man troligen inte ha i dag."
    Jag är säker på att vissa nuförtiden har som nöjen att läsa, spela några spel eller att gå på promenader. Att gå på bal är kanske inte aktuellt idag, men vad jag vill alltså påpeka är att saker som att läsa, spela spel och att gå på promenader inte är bara någonting man gjorde på 1800-talet.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att boken mer hör till realismen än romantiken, men tyvärr beskrev jag inte det tillräckligt bra.

    SvaraRadera